Gå med i facket som student?

gå med i facket som student

Att gå med i facket, det är många som tänker att man gör den dagen man börjar arbeta. Men, man kan redan som student gå med i facket. Facket för studenter erbjuder en hel del. Det finns idag cirka 10 olika fackförbund som erbjuder studenter medlemsskap. Det är dessutom billigt för studenter att vara medlem. I de flesta fall kostar det runt 100 kronor och det för hela studietiden. En del ger det dig helt gratis. Sedan när du börjar jobba, då får du välja om du vill fortsätta vara medlem i samma fack eller om du vill söka dig till ett annat fackförbund. Vissa fackförbund har även bra erbjudanden för studenter så som granskning av framtida anställningsavtal, cv-gransking, försäkringar och jobbcoachning.

Varför vara med i facket?

Det finns många goda anledningar till att vara med i facket. De kan hjälpa dig dels under studietiden men främst sedan när du börjar jobba.

Bland annat gör det att du kan vara med och påverka dina arbetsvillkor på ett helt annat vis. Facket hjälper även till med att förhandla löner, samt att de kan ge dig uridisk rådgivning och stöd om du hamnar i konflikt med arbetsgivaren.

Facket + a-kassa är bra för att säkra din inkomst.

Fackförbundet hjälper även till att styra upp andra slags arbetskonflikter, mobbning och orättvisor.

Ofta kan du även få tillgång till billigare försäkringar. Samt även erbjudanden om handla billigare saker på vissa ställen.

Så det är inte fel att gå med i facket, redan under tiden du pluggar!

6 Dec 2019