Hur skapar man bra ergonomi i skolan?

Ett klassrum är en av de viktigaste arbetsplatserna både för elever och lärare. Med ergonomiska möbler blir ett klassrum en positiv arbetsmiljö med personlig utveckling och lärande i centrum. På Cadiform finns det bra ergonomiska skolmöbler för både lärare och elever.

Ergonomiska möbler är speciellt designade för att stödja funktion och komfort för mänskligt bruk. Det minskar risken för muskuloskeletala problem, ryggproblem, ledvärk, nacksmärtor, artrit, förträngda organ och dåligt blodtryck. Det är som att skapa en varierad och flexibel miljö som stödjer både elevers och lärares olika behov och förmågor.

Så skapar du bra ergonomi i skolan

En bra hållning, bra belysning, ventilation, akustik och en flexibel miljö som skapar variation, förbättrar elevernas välmående och gör det lättare att hålla en hög koncentrationsnivå hos dem. Därför är det mycket viktigt att tillhandahålla justerbara lösningar och produkter för elever och lärare. Bland annat då genom att satsa på bra skolbänkar och stolar till exempel.

Att välja rätt skolbänk

• Välj alltid ett skrivbord som är speciellt utvecklat för skolmiljön.
  • Det ska finnas i olika höjdområden för elever från förskoleklass till gymnasiet.
  • En höj- och sänkbar skolbänk gör det möjligt att modifiera det till rätt höjd för både sittande och stående arbete.
  • Skrivbord med linoleumyta eller med slitstarka ljudabsorberande skivor som laminat eller spånskiva är ett bra val ur akustisk synvinkel.

Att välja rätt skolstol

• En rätt sorts stol är avgörande för att ge eleverna en ergonomisk arbetsställning.
  • En skolstol bör väljas för att passa elevens ålder och bör vara justerbar i höjdled.
  • Välj alltid en stol med lutning som följer kroppen, eftersom den uppmuntrar naturlig rörelse, så att eleverna mår bättre och kan uppnå mer.
  • Stolens fotstöd ska vara höj- och sänkbart för att passa elevens höjd.
2 Dec 2022