Plugga i Sverige men bo utomlands

Att läsa på distans innebär en enorm frihet - en frihet under ansvar. Kerstin Eriksson och Klara Tjäder har valt att läsa på distans så de kan bo utomlands, men ändå få en svensk utbildning av hög kvalitet.
Klara Tjäder kommer ifrån Stockholm, bor i Edinburgh, Skottland, och pluggar första året på arbetsterapeut programmet på distans vid Luleå tekniska universitet. Efter utbildningen vill hon bosätta sig och arbeta i Skottland, men till dess blir det lite pusslande med att skriva tentor och flyga till Luleå för inneveckorna.
– Nu börjar jag få struktur på studierna och pendlandet. Det krävs mycket planering, disciplin och ansvar.
Det var distansstudierna som gjorde det möjligt för Klara att flytta till sin syster i Skottland. Visst blir det dyrare med flyg- och bussresor, men Klara menar att det är ett internationellt yrke och att hon får en utbildning av hög kvalitet. Dessutom är det smidigt att läsa på distans.
– Tyvärr kan jag inte skriva tentorna där jag bor, utan måste åka till London eller Stockholm. Oftast är tentorna i samband med inneveckorna på LTU, så då stannar jag lite längre i Stockholm.
Ltu.se

Att plugga på distans innebär att du om du vill kan bo i stort sett var du vill. Du behöver inte bo i Sverige utan kan istället flytta till ett annat land. Det finns idag många distansutbildningar som inte kräver att du ska närvara en enda gång vid den specifika skolan. Det möjliggör att du kan bo i Skottland, Brasilien eller på Bali!

Många svenskar väljer att åka till Thailand och studera i Sverige. I Thailand är det varmt och skönt samt billigt att leva. Det passar bra om man är en student att befinna sig här under sina studier. Se bara till att du har självdisciplin och verkligen pluggar så att du inte dras med och får semesterkänsla hela tiden. Sola på dagen, plugga på eftermiddagen är ett bra råd!

22 Jan 2019