Plugga på distans hur du vill, när du vill

Att plugga på distans har blivit allt mer populärt. I och med de senaste årens tekniska utveckling har distans som studieform verkligen revolutionerats. Idag kan du studera de allra flesta utbildningar på distans. När du läser på distans har du friheten att själv välja hur du vill lägga upp dina studier. Du kan plugga när, var och hur du vill. Men det krävs att du tar mycket eget ansvar för dina studier. Kraven under en distansutbildning är lika höga som under en vanlig utbildning i klassrum. - Studentum.se

Att plugga på distans passar i stort sett alla, men främst dig som vill läsa en särskild utbildning utan att behöva flytta till en ny stad eller ort. Det finns idag många universitet och högskolor som erbjuder distansstudier och även komvux har det. Du kan läsa kurser så väl som hela utbildningar via distans.

För att du ska kunna plugga på distans krävs att du har en dator med internetuppkoppling. Många kurser på distans är helt via webben och du behöver inte åka till skolan. Vissa av dem kräver dock att du kommer till skolan för en introduktion eller för att göra en tenta. En del skolor har lärcentra runt om i landet som man kan åka till.

Utbudet av distansutbildningar är stort och blir hela tiden större. Dock finns det vissa saker du inte kan läsa på distans. Ett sådant exempel är läkare. Det är så att vissa utbildningar kräver praktiskt utförande, speciell utrustning och så vidare.

22 Dec 2018