Skolresa viktig del av utbildningen

Alla som har åkt på klassresa minns det mesta av den. Varför då? Kan den ha varit den viktigaste resa du har gjort? Vad gjorde den så oförglömlig? De flesta vet nog inte det. Därför har jag några förslag som kan förklara det. Anledningen kan vara att det var en av de första resorna som du gjorde. Eller så spydde du i bussen hela vägen? Eller så tappade du bort din kamera? Ditt pass? Din plånbok? Eller din resväska. Allt möjligt händer när man åker på en av sina första resor.

Gruppdynamik på skolresan

Dessutom åker du med några som du ständigt umgås med i din klass. Många grupper förändras när man tar dem ut ur sitt vanliga sammanhang. Hjärnan är ett fantastiskt organ. Den förändras egentligen hela tiden, lite i taget. Att göra något annorlunda förändrar definitivt våra hjärnor. Plötsligt kommer vi på helt andra saker att göra, att säga och tänka. Vi kommer ut ur klassrummet, plötsligt blir gruppen annorlunda. De som är ledare av naturen blir det framför allt som gruppen blir fri och inte styrs på samma sätt längre av en lärare. I en grupp brukar det alltid framträda olika roller som vi människor tar på oss; "ledaren"; som leder gruppen dit den ska, "sjuksköterskan"; som tar hand om andra, "clownen"; som skojar till det och roar andra, "organisatören"; som organiserar allt, "den undergivna"; som låter sig ledas, låter sig tas om hand, som är undergiven. Och så vidare. Jag antar att ni håller med om och har varit med om samma gruppdynamik.

Viktigt att få komma ut

När vi är mindre och åker på klassresa är det samma sak som händer. När gruppen (klassen) blir fri, utvecklar vi nya roller åt oss i gruppen. Och det är en viktig del i att växa som personer. Någon sa till mig att vi växer genom åka på en resa några veckor. Vi växer lika mycket som när vi är hemma under ett år, lika mycket växer vi på bara några veckor borta. Det händer alltså något med oss. Vi hamnar på en ny plats, möter nya människor och lär oss nya saker. Det är bara så synd att det numera är så få som åker iväg på klassresor. Numera är det ju upp till föräldrarna om det blir någon resa. Barnen och eleverna blir tvungna sälja kakor och godis för att tjäna pengar till klassen, för att få råd att åka på klassresa. Annat var det förr, då var det skolorna som betalade våra klassresor. Ja, säg inte att allt blir bättre med tiden. Jag är inte så säker på det.

2 Nov 2017